Google Ads


 

Algemeen

 

Google Ads is een belangrijk onderdeel van zoekgigant Google (marktaandeel van 95% in Nederland). Het laat bedrijven toe reclame te maken op de Google-websites. Het zijn advertenties gebaseerd op zoekwoorden gedefinieerd door de adverteerder. Als er op één van deze zoekwoorden wordt gezocht, wordt de advertentie naast of boven de zoekresultaten weergegeven. 

Ads maakt gebruik van het Pay Per Click (PPC) systeem. Dit houdt in dat de adverteerder pas moet betalen voor zijn advertentie als er effectief op zijn advertentie wordt geklikt. Als adverteerder kun je zelf bepalen wat het maximumbedrag is dat je wilt betalen per aangeklikte advertentie. Als er meerdere adverteerders zijn voor hetzelfde zoekwoord worden de advertenties die het meeste opbrengen per klik bovenaan geplaatst. Op basis van je zoekwoorden kan Google een schatting maken van wat de adverteerder moet betalen per klik.


Smoel Marketing maakt en beheert uw ads campagnes. Er wordt kritisch gekeken naar de zoekwoorden, ik zoek naar de beste zoekwoorden voor uw bedrijf en analyseer welke advertentie wel gelezen wordt, welke niet en of er conversie volgt (analyse van de advertenties). Iedere maand doe ik u verslag betreffende de campagnes en het budget.

 

 

 

 

 

Er is in Google Ads de mogelijkheid te adverteren via:

 

1. Het zoeknetwerk (pullmarketing)

2. Het display netwerk (pushmarketing)

 

Deze twee mogelijkheden worden door Smoel Marketing bekeken, geanalyseerd en evt. toegepast.

In een persoonlijk gesprek leg ik u uit wat Google Ads voor uw bedrijf kan betekenen.

 

Terug naar: Wat doe ik?

 

Een praktijkvoorbeeld:

 

Een bakker verkoopt slagroomtaarten met foto afdruk in de Amsterdam. Deze kunnen online besteld worden.  De taarten kunnen in heel Amsterdam bezorgd worden. De bakker besluit om via Google te adverteren via het zoeknetwerk.

Zijn product is: slagroomtaarten met foto afdruk

Op welke zoekwoorden zal deze bakker zijn campagne moeten inzetten? Welke zoekopdracht wordt gebruikt door zoekmachinegebruikers?

Een paar voorbeelden:

1. slagroomtaart bestellen

2. slagroomtaart met foto bestellen

3. gebak bestellen Amsterdam

4. gebak met foto bestellen.

etc. etc.

 

Het aantal zoekwoorden is vele malen groter dan de vier genoemde. Maar let ook op bij welke zoekwoorden je niet gevonden wilt worden. Bijv. appelgebak of kwarktaart. De beste advertenties in dit geval zijn de advertenties die het product zo goed mogelijk omschrijven. Immers, de advertentie wordt betaald via Pay per click. Als de bakker ook zoekwoorden opgeeft met bijv. appelgebak of kwarktaart, krijgt hij een groep zoekmachinegebruikers die wellicht wel zijn advertentie aanklikken (kosten) maar geen bestelling plaatsen (zij zijn op zoek naar appelgebak!) Smoel marketing maakt een zoekwoordenlijst en houdt daarmee rekening met:

  • Breed zoeken (slagroomtaart met foto)
  • Modifier breed zoeken (+ slagroomtaart + foto)
  • Zoeken op zinsdeel ( "slagroomtaart met foto")
  • Exact zoeken ( [slagroomtaart met foto] )
  • Uitsluitingszoekwoorden ( - kwarktaart)

 

Daarnaast is de regionale doelgerichtheid ook belangrijk. Je kunt in Google Ads campagne de regio waar de advertentie getoond wordt, beheren.

 

 

Google adwords advertenties staan boven of rechts van de organische zoekresultaten
Google adwords advertenties staan boven of rechts van de organische zoekresultaten

Neem contact op met Smoel Marketing: 

Tel: 06-51929935 * E-mail: info@smoelmarketing.nl